Tuesday, July 24, 2012

Resepi Pisang Bersira Dan Sira Pisang

 
 
Malam tadi sementara nak tunggu waktu berbuka, me nonton satu rancangan kat TV, entah tajuk ape n channel TV mana pun me dah lupa. But yg pasti rancangan masak-memasak. Hosnye Miesha Omar n tukang masaknya pulak Chef Andri Hadi.

Dessertnye simple sgt tapi nampak macam sedap jer. Sekali tengok ala2 Kelantan punye Sira Pisang tapi yg ni lain sikit. Jom kite review resepinya.
 
Pisang Bersira
Bahan2 :-

Pisang Berangan 
Marjerin
Gula Merah / Gula Putih
Sedikit Garam

Cara2nya :-
Masukkan marjerin dlm kuali..agk2 dh panas.
Masukkan pisang yg sudah dibelah 2, taburkan sedikit grm n gula..
Balikkn pisang spya sebati gula n garam. Jgn kacau terlalu kuat nnti hancur pisang tu. Agak2 dah masak boleh lah angkat.

Yang ni pula resepi versi Kelantan

Sira Pisang
Bahan2:-
 
Pisang tanduk, nangka @ kebatu*sorry ye kt sini me x tahu dipanggil pisang ape..;-)
#Gula
#Sedikit Garam
#Sedikit Air
Beberapa kuntum Bunga Cengkih (optional)
Daun Pandan
Sedikit Air Kapur
Sedikit pewarna kuning (x nak letak pun tak per)

Cara2:-
Masukkan semua '#'..masakkan hingga mendididih
Masukkan pisang yg tlh dibelah 2
Titiskan pewarna kuning
Masukkan bunga cengkih n daun pandan
Renehkan higga empuk n kering airnya

Senangkan??? Nak kena buat ni...:-). Lupa pulak, dessert ni boleh dimakan sejuk atau panas ok.
 
p/s : en hubby siap ckp lagi..mcm sedap jer..emm kite buat nnti ok..:-)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...