Thursday, August 2, 2012

Puding Karamel Pisang...

 
 
Puding ni one of my hubby's favourite. Biasanya plain..kali ni me letak pisang.So resepinya pun sama macam Puding Karamel cuma tambah pisang aje.

Bahan2nya :-
1 tin susu cair - apa2 brand janji halal
6 biji Telur
3 sudu besar susu pekat manis
sedikit garam
1/3 cawan gula 
1/2 cawan air
2 titis esen vanilla
4 biji pisang - apa2 pisang yg korang suke..me guna pisang nangka

Cara2
Goreng gula hingga perang ...campurkan air dan sedikit garam. angkat n masukkan dlm loyang yg telah disusun pisang {yg dibelah 2 @ di potong nipis}.Kemudian pukul telur hingga kembang {so hasilnya karamel kita mcm berlubang2 sikit n air gula akan meresap dlm tu}. Then masukkan susu pekat, susu cair n esen vanilla.Kacau hingga sebati. Tuangkan adunan tadi ke dlm loyang n kukus*pastikan air dlm pengukus telah mendidih selama 20 minit.Nak pastikan masak ke tak, cucuk je dgn lidi @ pisau. Tapi biasanya 20 minit tu dah masak.Sejukkan sebentar n masukkan dlm freezer.
So inilah hasilnya..:-)

V
v

 

p/s : if buat perisa pandan pun sedap..:-)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...