Friday, August 10, 2012

Rukun Islam ke 4..Zakat Fitrah

 
 
Bila sebut zakat fitrah macam tak sabar lak nak balik kg. Bukan tak biasa balik tapi bila balik dlm suasana Raya memang totally berbeza...betul tak ?

Ok..semalam en hubby balik n tunjukkan resit pembayaran zakat fitrah kami 3 beranak . Rutin setiap tahun setelah kami berumah tangga dia mesti tunjukkan resit tu. Motif ?? Katanya " abg tak nak ayang ketinggalan dan tahu abg dah settlekan mende yg wajib ni sebelum tiba Raya, sekurang2nya tahu bila org tanya berape zakat tahun ni" ...."Oooo...ok..baik darling".
 
 
 
 Betul jugak tu. Kdg2 kita terlupa tentang rukun Islam yg ke - 4 ni coz dah biasa dari bujang ayah yg byrkan. Bila dah kawen tu hubby yang bayarkan. Untung jadi perempuan ni...sentiasa dijaga..:-). Itulah antara nikmat yg Allah s.w.t beri kpd perempuan. Syukur Alhamdulillah.
 


2 comments:

Dee Z said...

hmmm... bagus. Jgn jd mcm si Tanggang. Dah idup menumpang tp zakat mak pun org lain yg tanggung... sedihnya hatiku ini... Cuba utk serikan HARI RY...

Norma NML said...

@Dee ZInsyaAllah..semoga anak kita nnti x jadi cmtu..manusia ni macam2 ragamnya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...