Friday, September 7, 2012

Pos Belalang???...( ゜O ゜)

 
 
Yeay..hari ini hari Jumaat..hari Jumaat hari yg paling me suka ...satunya coz hari ni penghulu segala hari. Lagi specialnya sebab lepas Jumaat hari Sabtu..hari Sabtu esoknya tak keje. Yesss...suke3. Oiitt..asyik melalut jer.

Ok2..sambung citer, tghari tadi tibe2 terima sms dari adik suruh me call..so me call..'K.Ma,sms penuh  alamat ko Kak Ze..Chek nak ata belale*belalang.."..Me ape lagi tergelak sorang2..bukan gelak ape, sebabnya nak pos belalang..tak pernah pula me dengar. Ok..tapi dlm hati dok tertanya2..hantar belalang?? Boleh ke hantar by pos ??
 
Korang mesti pelik kan. Sebenarnya masa kecik2 dulu kami pernah dan selalu juga makan belalang goreng. Dan chek tahu kami ni suka makan belalang tu. TAPI..ada tapinya ok..belalang tu mesti digoreng oleh chek dan yg pastinya ia dijamin bersih. Ada juga yg pertikaikan halal ke makan belalang coz itukan kira bangkai. Me tak berani nak cakap lebih tapi ada dalil yg mengatakan hukum memakan belalang adalah halal . 

Belalang tu mesti direndam dalam air panas terlebih dahulu. Buang yg tak sepatutnya...pastu direbus dgn santan dan sedikit garam sehingga santan kering dan mengeluarkan minyak..pastu goreng sehingga garing. Rupanya lebih kurang mcm ni.
 
v
v
sumber dr google
 Me suka sebab crunchy dan lemak gitu. Bila me citer kat member2 ofis  masing2 macam...macam..macammm..entah..geli kut. Biasanya me ni jenis penggeli tapi mungkin dah biasa dari kecil makan belalang goreng so perasaan tu dah takde. Kalau sekarang baru nak cuba mungkin tak tertelan rasanya.

p/s : saayang Chek..timo kaseh ingat ko kami..syg chek byk2... kwn2 InsyaAllah dh sampai nnti korang tengok 'life' belalang goreng tu camne ye...:-)

4 comments:

Dee Z said...

aku tk pernah makan tp selalu juga belalang aka pelesit dok meresit memekak kat umah aku. So, nampak gayanye tkkn aku makan le belalang tu...

Norma NML said...

@Dee Zyg ni bukan belalang pelesit le..ini belalang kat padang tu..kecik jer.

azizahchewan said...

tgk gamba pun dah rasa mcm merayap² aje kat tekak..tak mo tak mo...

Norma NML said...

@azizahchewanhe3..nti klau dh sampai akak bwk yer..:-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...