Monday, August 19, 2013

Buah Katok Puru aka Buah Nam Nam




Pelik bunyinye kan..hehe..tapi jangan risau..nama aje Katak Puru tapi ianya tak lembik..Bahasa standardnya Buah Nam Nam. Bahasa sainsnya Cynometra Cauliflora...wahh canggih je bunyinye. Me memang suka buah ni. Kalau dulu lepas mengaji Quran kat rumah nenek, me & cousins akan ke tepi rumah nenek...'mencuri' buah ni. Rasa masam manis ..perhh..meleleh air liur tau.

Baru2 ni masa balik Raya, kebetulan tekak me ni asyik mual aje..haaa..jgn slh fhm..mual sbb demam ok. So memang dok cari benda masam aje. Masa lepak tepi jendela terpandang la pokok tu kat belakang rumah. Hasil bercucuk tanam  chek me yg sgt rajin.

Tengok tu..kecur air liur..nyam nyam..
Selamat di petik..n alhamdulillah dah digest pun..hehe..

Sedikit info, buah ini dikatakan berasal dari Borneo, tak tinggi  dan tak rendah sgt..ketinggian biasanya lebih kurang 3 hingga 6 meter aje. Biasanya didapati di kg2 terutamanya dikawasan Pantai Timur dan Utara Semenanjung. Dipercayai kaya dengan vitamin C, di makan bersama sambal kicap,garam @ kuah rojak. If me, belasah dgn garam aje..:-).

Selain dari itu, menurut kata org2 tua, pucuknya boleh digunakan sebagai ubat darah tinggi dan kencing manis . Ia juga digunakan untuk tujuan merawat sakit batu karang. Itu lah sedikit sebanyak khasiatnya...actually me pun baru tahu setelah meng'google' kat internet..hehe. Apa yang penting me suka sgt dgn rasanya..sweet sour..bukan katak puru sweet sour ek..erggghh.


4 comments:

Kesuma Angsana said...

Suka buah ni, kalau balik rumah MIL di kelantan mesti kutip abis buah ni hehehe

Norma NML said...

Tu la..sedap kan..:-)

ishamizu said...

Look scary but byk khasiat ye. Tq for sharing! :)

Norma NML said...

Yup...my pleasure :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...