Friday, December 6, 2013

♨Finally..Pulut Nyor Ikan Rebus Goreng♨



Dah almost seminggu me beli beras pulut, tersadai dlm kabinet. 




Padahal bukan susah pun nak buat tapi asyik lupa aje nak beli ikan so misi pun tertangguh aje. Baru malam kelmarin misi berjaya. Since hari keje so just tapau n bawa bekal pi keje. Boleh la me makan dgn kengkawan..:-)

Bahan2 :
1/2 kg beras pulut
3 helai daun pandan
1 cawan santan pekat
1/2Kelapa parut - yg sedang2*x tua x muda
{ambil putih aje-korang fhm kan}
 Sedikit garam

Utk Ikan rebus
8 ekor ikan kembung {sbb saiznya kecil..kalau ikan bsr tu agk2 la}
2 keping asam gelugur
Garam secukup rasa
air utk merebus

Rebus hingga air kering pastu boleh la goreng ikan tu. Hati2 masa menggoreng ye sbb nti meletop-letop tau...kalau korang biasa goreng sotong ke tahu la mcm mana. Me siap guna perisai lagi..haha..tudung periuk jadi mangsa...;-). Tak pyh la garing sgt..agk2 aje.

Utk pulut korang basuh dan rendam selama 1/2 jam. Pastu kukus , dah masak*bila keluar wap ikut tepi periuk kukus tu angkat gaulkan bersama santan yg dicampur dgn sedikit grm. Pastu kukus lagi sekali hingga masak.


Dah siap kukus

Kelapa yg putih aje tadi gaul dgn sedikit garam..ala janji ada rasa masin2 manja gitu..:-)


Tapau bawak pi ofis
Yang ni utk si ank bujang
En hubby ?? ish2..mesti la ada ..mana boleh takde..tapi pic je tak snap...:-)
Ok itu saja..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...