Tuesday, September 30, 2014

♨Bubur aka Pengat Keledek Dgn Cha Cha♨



Macam dah lama tak masak dessert, yg ni pun antara resepi yang terkumpul..me buat hari Sabtu lepas juga..kebetulan masa tu anak2 buah me ada kat rumah..so tak tahu nak masak apa utk minum petang.

Check apa yang ada kat dapur..baru teringat ada beli keledek pelbagai warna, ada cha cha, santan kotak,gula melaka aka nise & daun pandan pun ada. Maka 'berpisau' la me kat dapur..ehhh..jgn salah faham..pisau tu untuk potong keledek la..
Inilah hasilnya..nasib baik anak2 buah & si bujang me suka..Alhamdulillah
So as usual me akan share resepinya ok..

Bahan2
Keledek - warna oren, putih & purple
{dikupas & potong dadu besar }
1 kotak santan m&s
2 helai daun pandan - disimpul
1 keping gula melaka aka nise
2 sudu besar gula - kalau nak manis boleh tambah*tp gula melaka tu dah manis 
sedikit garam utk menambahkan rasa lemak
{paling x suka mkn bubur yg ada rasa manis aje..kata org Klate..lecah leweh..hehe}
1 pek cha cha 

Cara2 
~cha cha direbus dalam 5-10 minit ..senang cerita rebus hingga empuk bersama gula melaka*tujuannya spya rasa  gula melaka menyerap dlm cha cha..lain org lain caranya ;-)

~Keledek yang telah dikupas , di potong dadu besar...kemudian rebus keledek putih dan oren hingga 1/2 masak..keledek purple tidak perlu direbus sbb dia mudah empuk..takut nti hancur. Kemudian ketepikan.

~ masukkan santan, gula , daun pandan dan sedikit garam kacau hingga mendidih. Pastu last sekali masukkan cha cha dan keledek..kacau perlahan hingga keledek empuk. Angkat dan boleh dihidangkan..






7 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya

fizafantagirO said...

nampak sedapp =)

Norma NML said...

@Nurzakiah Hanumtq :-)

Anizz Annisa said...

sedapnyeee... yummy.. ade mcm2 kaler.. :)

Belog Santai said...

Sedapnya bubur cha-cha...

CT Humairah said...

sukaaaa tapi kalau keledek saja lagi sukaaa kot kekeke.. tekak takleh terima cha cha tu..

Norma NML said...

@CT HumairahOO..ye ke..akak pun jrg2 guna cha cha tu..happen tu be masa tu takde sagu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...