Wednesday, April 15, 2015

Kerabu Mangga..



Buah mangga memang kegemaran me, yang dah masak..yang sedang2..yang masih muda...semuanya me hentam..Kalau yang sedang2 tu buat colek pun sedap, yang muda pula buat jeruk..tapi kena mangga telur baru sedap. 

Weekend lepas, macam biasa kalau kat rumah ..macam2 nak makan..kena dengan selera makan bertambah-tambah le lemak yang diternak nanti.

Kerabu mangga salah satu yang boleh buat air liur ni kecur tau..
Gini la rupanya..senang dan tak byk bahannya
Zoom sikit..:)
Bahan2
2 biji mangga muda - disagat
1/2 labu bawang besar merah - di hiris nipis
2 biji cili api - dihiris kecil
1 biji limau kasturi - ambil jusnya
15 ekor ikan bilis - dibersih dan digoreng - ditumbuk kasar
Sedikit kacang tanah - digoreng, buang kulit & ditumbuk kasar
Garam & gula secukupnya

cara2
Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk dan digaul rata..kemudian rasa ye..bila dah ada rasa masam manis tu maknanya menjadi la tu..hehe


13 comments:

Kakcik Nur said...

Kakcik suka makan kerabu mangga kalau tak masam... :)

Amanda Suria said...

Terus SA terliur ni ha....

Mizi said...

Sedap ni.. boleh try nanti..

Anyway, jemput ke entry saya untuk mencuba nasi ganja pula :)

http://miaqaisarah.com/2015/04/15/nasi-ganja-perlis/

Asha Lya said...

Adehh memg menggoda selera sungguh

ejulz said...

waaaa.. nak sikit.. hehe

ejulz said...

Jemput singgah sini k. tq "Hati Perempuan"

Jemput Join ek.. :) "SEGMEN : Ucapan Hari Lahir Buat 'Si Lala' Pada 13 Mei"

eelobor said...

ini pun peberet saya gak nih...

Norma NML said...

@ejulztq sudi singgah :)

Norma NML said...

@eeloborkan..penambah selera ni :)

Norma NML said...

@Kakcik NurKakcik, yg ni memang jenis tak masam..tu yg sedap buat kerabu :)

Norma NML said...

@Amanda SuriaHancus diet SA kalau asyik buat kerabu ni :)

Norma NML said...

@MiziNasi ganja ..12st time dengar ..erkk

Norma NML said...

@Asha LyaKan..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...