Tuesday, October 6, 2015

Aku Suka Makan Nanas aka Nenas...

Assalamualaikum wbt...

Baru je tulis tajuk dah kecur ayaq liur me...sedapnya..dapat pula Nanas Madu. Nak cerita sikit pasal buah yang tergolong dalam buah-buahan tropika ni. Buah Nanas ni banyak khasiat dan vitaminnya selain dari enzim bromelain..antaranya A, B1 & C..selain tu ia mengandungi asid sitrik, utk sape2 yang nak kuruskan badan boleh lah amalkan sebab ia melawaskan pembuangan ehem2..tapi tak berani nak makan banyak dan kerap takut nanti gastrik menyerang..sakit weiyy...

Kata orang2 tua, perempuan yang baru hamil*1st trimester tak boleh makan nanas nanti keguguran tak boleh makan buah Nanas muda takut keguguran.  Tapi ada pendapat doktor cakap kandungan bromelain dalam sebiji nanas adalah sedikit dan tak akan menyebabkan keguguran .Allahualam, tapi kita ambik kata2 org tua sebagai nasihat dan berdasarkan pengalaman mereka, selagi tak mendatangkan syirik dan melanggar batas2 agama tak salah utk kita ikut. 

Tapi yang pasti me memang suka makan nanas...cicah garam pun dah cukup sedap...tak pun buat sambal kicap..perhh..setengah biji me boleh habiskan..tapi tengok jenis nanas le...biasanya me beli yang kecik tu..entah jenis apa tapi manis ..sedap sgt..

Kalau kat kampung dulu me ada gang suka makan nanas ni....arwah ayah*I miss him so much..suka sangat makan buah nanas masak cicah dgn garam tapi kalau kat kampung guna garam kasar tu. Ingat lagi, arwah ayah akan kupas kulit ..simpan dulu dalam peti ais kejap..dah sejuk baru makan..sedapnya...sebab tu setiap kali makan nanas hati ni terasa sebak...bukan meratap kehilangan sebab ajal maut ditgn Dia, tapi kdg2 kerinduan dtg bertandang sebab me agak rapat dgn arwah ayah. Al fatihah...semoga arwah ayah berada bersama mereka yang beriman &  beramal soleh... aaminn...

4 comments:

MizzTina said...

adesss kak..dapnya

Norma NML said...

@MizzTinaMemang pun..tapi awk kena pantang :P

farhana mohamad said...

kakma, stress tengok nenas tu.
nak makannnn.
tapi tak berani. huhu

Norma NML said...

@farhana mohamadWahhh..adakah apa spt yg K.Ma sangka ???? Brp bulan???:D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...