Thursday, November 17, 2016

Sambal Pauh (Mangga Muda) Kelantan

Assalamualaikum wbt...

Tetiba teringat kat  Sambal Pauh (Mangga Muda) yg me buat malam kelmarin...macam nak repeat lagi tapi kalau dapat mangga telur (org Kelantan panggil pauh reknge)..yang tu lagi sedap dan betul2 sambal klate...sebab ada rasa masam. Sambal macam ni memang kegemaran kami adik beradik sebab arwah chek dulu selalu buatkan. Sambal macam ni boleh mendatangkan selera makan ,lebih2 lagi makan dengan nasi panas..perhhh..

Yang me buat hari tu entah mangga apa, pegi pasar malam janji jumpa mangga muda... Teringin sangat nak makan belasah je la mangga apa pun. Nak buat senang sangat dan tak banyak bahan.

Bahan2 :~
Ikan kembung/Selar (ada org guna ikan sardin tp me tak mkn ikn tu) - 4 ekor
Mangga muda - 2 biji
Cili api - Ikut kepedasan yg u all suka.
Garam secukup rasa

Cara2 :~
Ikan tu me bakar tawar mcm tu je(ini versi arwah chek) , ada org suka rebus je. 
Cili api ditumbuk dgn garam  *petua nk hancurkan biji cili tu, masukkan isi ikan tumbuk kejap..last sekali masukkan mangga muda yg dicincang...tumbuk lagi hingga sebati..tapi jangan hancur sgt nanti tak sedap. 

Nota : ada org suka masukkan sedikit gula utk seimbangkan rasa. Kalau suka boleh juga perahkan sedikit air asam limau. Ikan tu kalau suka boleh dicampur dgn ikan masin yg dah dibakar @ gorng tapi kena kurangkan la grm tu ye..;)

Gini la ghupenya Sambal Pauh tu :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...